Za co odpowiada sprawny tłumik samochodowy?
Układ wydechowy w samochodzie jest niezbędny. To on odprowadza substancje, które powstały na skutek zapłonu mieszanki w komorze spalania. Jedną z najważniejszych części układu wydechowego jest tłumik. Jaka jest jego konkretna rola? Jakie są jego rodzaje? Jakie są usterki tłumika?
Rola tłumika w samochodzie
Główną rolę tłumika w samochodzie jest zmniejszenie hałasu oraz emisji spalin do właściwego poziomu. Obecne przepisy, są mocno wymagające, jeśli chodzi o kwestię środowiskowe, dlatego współczesne auta mają nawet dwa lub trzy tłumiki.
130 decybeli, właśnie taki poziom hałasu potrafią wygenerować gazy spalinowe, które wydostają się z silnika. Sprawny tłumik redukuje ich ciśnienie oraz poziom hałasu, który wydobywa się z silnika o blisko 90 procent. Im tłumik jest bardziej skuteczny, tym mocniej ogranicza moc silnika.
Rodzaje tłumików
Tłumiki są różnie zbudowane oraz mogą inaczej działać. W zależności od sposobu działania tłumika wyróżnia się jego następujące rodzaje:
- tłumik refleksyjny,
- tłumik absorpcyjny,
- tłumik interferencyjny,
- tłumik kombinowany.
Tłumik refleksyjny działa w taki sposób, że gazy wylotowe wielokrotnie odbijają się od powierzchni tłumika, dzięki czemu tracą swoją prędkość i energię. W konstrukcji tego rodzaju tłumika, mamy do czynienia z różnymi średnicami rur wydechowych oraz specjalnych przegród, które spowalniają falę spalin, wydobywająca się z silnika.
Tłumik absorpcyjny jest skonstruowany nieco inaczej i gazy wydobywające się z silnika trafią na watę tłumiącą. Zanim jednak do tego dojdzie, spaliny przepływają przez perforowaną rurę w konstrukcji tłumika. Wata tłumiąca to: wata stalowa, wata szklana lub wata mineralna.
Tłumik interferencyjny jest skonstruowany w taki sposób, że gazy wylotowe rozdzielane są na dwa różne kanały. Każdy z nich ma inną długość. Kiedy spaliny spotkają się ponownie, fale o różnej częstotliwości interferują się, czyli nakładają się na siebie i tym samym wzajemnie się wygaszają.
Tłumik kombinowany, najczęściej wykorzystuje się w autach produkowanych obecnie. Jak sama nazwa wskazuje, tłumik skonstruowany jest w taki sposób, aby połączyć mocne strony, każdej z wcześniejszych konstrukcji, co powoduje jego większą skuteczność.
Usterki tłumika
Jak każda cześć w aucie, również tłumik ma swoją żywotność. Warunki, w jakich pracuje tłumik samochodowy, są bardzo ciężkie. Temperatury gazów wylotowych są bardzo wysokie i wynoszą nawet 1000 stopni Celsjusza, dlatego najczęstszą awarią tłumika jest jego przepalenie. Jest to bardzo niebezpieczne, ponieważ w przypadku aut starszych rocznikowo, może to doprowadzić do uszkodzenia rury wydechowej, a nawet jej urwania. Jeśli mamy podejrzenia, że tłumik w naszym aucie uległ awarii, powinniśmy jak najszybciej umówić się na wizytę u mechanika.
Czasami z końcówki, rury wydechowej wylatuje woda, jednak nie zawsze oznacza to usterkę tłumika. Należy pamiętać, że spaliny, które przelatują przez tłumik, mają bardzo wysoką temperaturę, co prowadzi do skraplania powietrza w układzie wydechowym auta. Najczęściej z tego typu sytuacjami mamy do czynienia, jeśli w aucie jest zamontowana instalacja gazowa lub auta miało dłuższy postój.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertę na naprawę tłumików w Warszawie i okolicach.