Europejska homologacja haka holowniczego. Przepisy prawne
Hak holowniczy to urządzenie, które powinno znaleźć się przy każdym samochodzie. Dzięki niemu nasz samochód zwiększa swoje możliwości, jeśli chodzi o funkcjonalność. W ostatnim czasie haki holownicze zostały lekko zmodyfikowane, ponieważ posiadają specjalną kulę, która wypina się automatycznie. Dzięki wdrożeniu tego rodzaju rozwiązania montaż, jak i cała związana z nim eksploatacja jest jeszcze prostsza niż kiedyś. Warto jednak pamiętać, że posiadanie takie haka wiążę się z przestrzeganiem europejskich praw dotyczących homologacji haka.
Haki holownicze – prawo
Jak zostało wyżej wspomniane, haki holownicze są objęte przepisami, wszystko zależne jest od kraju, w którym przebywamy. Przed samą sprzedażą hak musi uzyskać tzw., homologację. Jeśli chodzi o kraje Unii Europejskiej, wszystko reguluje dokument dotyczący haków holowniczych. Dokładniej mówiąc, Regulamin nr 55 EKG ONZ. Mówiący o jednolitych przepisach dotyczących homologacji elementów mechanicznych sprzęgających zespół pojazdów w jeden. W dokumencie tym znajdziemy takie zagadnienia jak:
- Co definiujemy pod nazwą hak holowniczy,
- Jakie warunki musi spełniać, aby mógł być dopuszczony do legalnej sprzedaży,
- Budowa haka holowniczego pod względem bezpieczeństwa jego użytkowania.
Według Regulaminu nr 55 hak holowniczy, który został zamocowany w pojeździe, nie ma prawa zasłaniać świateł, jak i tablicy rejestracyjnej. Nic jednak nie zostało wspomniane o tym, czy kula haka musi zostać zdemontowana na czas jego nieużytkowania. Jeśli mamy taką możliwość demontażu kuli haka to powinniśmy to niezwłocznie zrobić podczas jego nieużytkowania. Jeśli jednak jego demontaż nie jest możliwy, to w naszym kraju, jak i krajach Unii Europejskiego zwyczajem jest zakładanie na kulę specjalnego kapturka ochronnego, który najlepiej, aby był w czerwonym kolorze. Zadaniem kaptura jest ochrona naszego haka, jak i poprawienie jego widoczności.
Konwencja Wiedeńska a kierowcy
Istnieje wiele samochodów, które posiadają hak holowniczy, jednak nie można jej zdemontować na czas nieużytkowania. Konwencja Wiedeńska dotycząca ruchu drogowego mówi jasno o tym, że policja drogowa nie może nałożyć żadnego mandatu na kierowców samochodowych, którzy są z innego kraju, a nie posiadają lub posiadają niezakryty hak holowniczy. Tak, więc jeśli nasz samochód posiadający kulę, której nie da się zdemontować, został dopuszczony do ruchu w naszym kraju (co upoważnia go do poruszania się po naszych drogach). Wtedy jest on z automatu dopuszczony do poruszania się po drogach wszystkich krajów Unii Europejskiej. Dokładnie tak samo jest z apteczką w samochodzie. W naszym kraju jest ona nieobowiązkowa, a np. w Niemczech to obowiązek. Dla naszego bezpieczeństwa przed wyjazdem do innego kraju warto zapoznać się z przepisami, co jest obowiązkiem, a co nie.