Czy dziurawy tłumik wpływa na spalanie i moc silnika? Poradnik mechanika
Układ wydechowy w starszych modelach pojazdów jest wyjątkowo podatny na korozję i uszkodzenia. Natomiast w nowszych samochodach intensywna eksploatacja w połączeniu z drobnymi mikrouszkodzeniami może doprowadzić do powstania dziur w tłumiku. W takim wypadku dla kierowcy niepokojące powinny być przede wszystkim nietypowe odgłosy przypominające grzechotanie oraz wyczuwalny wewnątrz auta zapach spalin bądź benzyny. A czy dziurawy tłumik może wpłynąć na spalanie i moc silnika?
Jaką funkcję pełni tłumik w samochodzie osobowym?
Tłumik jest ważnym elementem układu wydechowego, który odpowiada za wyciszenie hałasu powodowanego przez gazy spalinowe oraz odprowadzanie spalin na zewnątrz samochodu w sposób w pełni kontrolowany i bezpieczny. Na co dzień tłumik jest narażony na działanie takich czynników jak wilgoć, woda, błoto czy śnieg, a także na niszczące działanie piasku lub kamieni wyrzucanych spod kół. Dlatego to ważne, aby regularnie monitorować stan układu wydechowego, w tym również tłumika tak, aby w porę wykryć ewentualne uszkodzenia czy nieszczelność.
Czy dziurawy tłumik wpływa na spalanie i moc silnika?
Dziurawy lub przepalony tłumik może nie spełniać swojej funkcji, przez co spaliny cofają się z powrotem do komory spalania i mogą spowodować zagęszczenie powietrza, co z kolei utrudni proces spalania benzyny. Nieprawidłowa praca tłumika może także doprowadzić do błędnego działania sondy lambdy, co często bezpośrednio przekłada się na spadek mocy silnika i podwyższone spalanie. Jednak nie zawsze symptomy te są na tyle wyraźne, aby kierowca je zauważył. Niekiedy zmiany wspomnianych wartości są symboliczne, a głównym objawem dziurawego tłumika będzie jego głośna praca. Długotrwała jazda z niesprawnym tłumikiem może nie tylko zaburzyć pracę silnika, ale i także doprowadzić do jego zniszczenia, dlatego kierowcy nie powinni bagatelizować tego tylko na pozór błahego problemu.
Czy naprawa dziurawego tłumika jest opłacalna?
Naprawa tłumika w Warszawie to dobre rozwiązanie, jeśli powstałe uszkodzenia są niewielkie i nie wpływają na działanie katalizatora lub sondy lambdy. Jednak w przypadku dużych uszkodzeń, rozległej korozji lub przegnicia tłumika zdecydowanie lepiej będzie wymienić tę część na nową. Ponieważ wówczas nawet załatanie dziury czy zespawanie poszczególnych elementów nie wyeliminuje ryzyka powstania kolejnych nieszczelności w niedługiej perspektywie czasowej. Wymiana tłumika szczególnie w nowych samochodach może być dosyć kosztowna, dlatego warto uważać na tę część podwozia, gdy kierowca porusza się po drogach gruntowych lub, gdy parkuje na wysokim chodniku. Poza tym regularne przeglądy powinny skutecznie uchronić właścicieli aut przed poważnym uszkodzeniem tłumika.
Jazda z dziurawym tłumikiem jest bardzo ryzykowna i przede wszystkim mało komfortowa. Dlatego, gdy kierowca zauważy, że tłumik w jego samochodzie działa nieprawidłowo, to powinien od razu umówić się na wizytę w specjalistycznym warsztacie samochodowym, gdzie mechanicy ocenią, czy daną część warto naprawić, czy też lepiej będzie ją wymienić.