Tłumik – czym jest w układzie wydechowym i jak działa?
Jednym z kluczowych układów znajdujących się w samochodach z silnikami spalinowymi jest układ wydechowy, który odpowiedzialny jest za odprowadzanie z komory spalania powstałych na skutek zapłonu substancji. Układy wydechowe składają się z kilku podstawowych elementów, wśród których na szczególną uwagę zasługuje tłumik odpowiedzialny za pochłanianie drań wywołanych ruchem cząsteczek oraz wyciszenie całej jednostki napędowej. Jednak czym dokładnie jest tłumik wydechowy i na jakiej zasadzie działa? Jaką rolę pełni tłumik w układzie wydechowym? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz w przygotowanym przez nas artykule!
Czym jest tłumik wydechowy?
Tłumik wydechowy to urządzenie przyjmujące postać kolby pomiarowej, które stanowi jedną z kluczowych części składowych każdego układu wydechowego znajdującego się w samochodzie spalinowym. Tłumiki montowane są na końcu tego układu, a ich obecność pozwala na zapewnienie prawidłowego przetwarzania spalin powstałych podczas pracy silnika spalinowego oraz zredukowanie poziomu hałasu podczas jego pracy.
Tłumik wydechowy – jak działa?
Tłumik to element składający się z kilku oddzielonych od siebie komór połączonych rurkami z perforacją, które są względem siebie przesunięte. Pozwala to na stworzenie optymalnych warunków do wielokrotnego odbijania się poruszającej się wraz z produkowanymi spalinami fali dźwiękowej – strumień spalin przechodzący przez rurę wchodzi do pierwszej komory i uderza w przegrodę, a następnie odbija się od niej i wchodzi do kolejnej rury. Proces ten powtarzany jest wielokrotnie, co w efekcie pozwala na spełnienie przez tłumik wydechowy swojego zadania – tłumienie fali dźwiękowej powstającej podczas spalania paliwa.
Rodzaje tłumików w pojazdach spalinowych
W zależności od charakterystyki silników zainstalowanych w określonych pojazdach, może istnieć konieczność zastosowania odmiennego rodzaju tłumika. Na rynku można znaleźć szereg propozycji, które pozwalają na stworzenie optymalnego systemu tłumienia drgań. Do podstawowych rodzajów tłumików wydechowych możemy zaliczyć odmiany, takie jak:
- Tłumiki absorpcyjne składające się perforowanych rur. W ich przypadku, produkowane spaliny wydostają się poprzez odpowiednio przygotowane otwory, a na swojej drodze napotykają materiał pochłaniający fale dźwiękowe. Pozwala to to pochłonięcie części energii, a co za tym idzie zmniejszenie głośności jednostki.
- Tłumiki refleksyjne to rozwiązanie, którego zasada działania opiera się na obecności przegród lub zmiennych średnic rur wydechowych. Produkowane spaliny odbijają się od napotkanych na swojej drodze przeszkód, co pozwala na zneutralizowanie ich energii.
- Tłumiki interferencyjne, w których zastosowane zostały zróżnicowane długości i kierunki kanałów wylotowych. W ich przypadku, spaliny wydostające się z komory silnika trafiają do układu wydechowego i idą w odmiennych kierunkach. Zanim cząsteczki spalin wydostana się do atmosfery, kanały łączą się w jednym punkcie, co niesie za sobą samoczynne zneutralizowanie się fal dźwiękowych o odmiennym stopni u pulsacji.
- Tłumiki kombinowane stanowiące połączenie kilku sposobów pochłaniania spalin. Łączą one w sobie korzyści pozostałych rodzajów tłumika, dlatego ich skuteczność jest największa.
Tłumik – jaką rolę pełni w układzie wydechowym?
Tłumiki wydechowe stosowane w układach wydechowych to elementy, których obecność jest niezbędna dla prawidłowego odprowadzania szkodliwych spalin z samochodu. Obecność tłumika pozwala na pochłaniania drgań wywołanych ruchem cząstek, co umożliwia wyciszenie danej jednostki napędowej. Przekłada się to na znaczne podwyższenie komfortu kierowcy i pasażerów w trakcie jazdy.
Opracowanie:
AutoZielonka – naprawa tłumików w Warszawie